Ett liv som hänger samman

Skärmavbild 2021-04-29 kl. 11.07.46.png

Detta är ett utdrag ur Valvs nyhetsbrev, som kommer varannan vecka. Prenumerera här.

I veckan mötte Valv:s styrelse några av er som valt att stödja vårt arbete via Patreon. Vi ville veta vilka ni var, men också hur ni ser på samtiden och vad ni hoppas att Valv ska bli. Tack vare zoom kunde vi mötas i ett digitalt rum, människor från Stockholm, Luleå, Göteborg och ända bort till USA.

Jag ska inte återge samtalet i detalj, men det kommer kanske inte som någon överraskning att vi talade en del om det andliga samtalets plats i vår tid! Det är, konstaterade någon, ett samtal som oftast förs vid sidan av de sfärer som annars dominerar våra liv – om det alls förs, vill säga. Vi kan ha existentiella samtal privat, i religiösa sammanhang och möjligen i kulturen. Men det har inte någon naturlig plats i näringsliv, arbetsliv och politik. Där förväntas vi vara ”professionella” – vilket betyder att vi bara ska prata om sådant som räknas till det mätbara, för att tala med filosofen Jonna Bornemark.

Denna uppdelning får två konsekvenser. För det första reduceras tillvarons andliga dimensioner till ett valbart tillbehör: En fritidssyssla som vi kan ägna oss åt på den tid som eventuellt blir över, efter att vi fått ordning på det materiella. Och detta trots att vi vet att människors djupaste drivkrafter – det som får oss att kliva upp på morgonen – faktiskt är existentiella. Ja, inte minst de yngre närmast kräver, som någon också påpekade i samtalet, att arbetet ska vara meningsfullt. Att det ska beröra värden som är större än vad ett lönekuvert kan rymma.

För det andra leder den här uppdelningen till att våra liv upplevs som splittrade. Detta är en av de vanligaste existentiella åkommorna i vår tid: Känslan av att tillvaron inte hänger samman. Vi rör oss i olika sektorer – arbete, fritid, familjeliv, politik, vänner, föreningsengagemang, osv – men har förtvivlat svårt att se hur de relaterar till varandra. Vi byter hattar och spelar olika roller, men vad har de olika rollerna med varandra att göra? Finns det någon kärna eller ett kitt som håller dem samman?

 Att dela upp livet på det här sättet är ett modernt särdrag. Det bygger på idén om att vi genom att skära upp tillvaron i allt mindre tårtbitar ska kunna bli specialiserade, och att vi dessutom ska skala bort allt som stör och kan orsaka konflikt. Därför gör vi distinktioner. Den första skiljelinjen är den mellan religion och politik – sedan följer privat/professionellt, arbete/fritid och allt smalare expertisområden inom såväl vetenskap som yrkesliv.

Det finns naturligtvis en rad fördelar med detta, men det har också en baksida. Och den är just känslan av splittring och den förlust av sammanhang som många i dag vittnar om.

Här kommer vi tillbaka till det andligas plats, för i traditionella samhällen var religionen det som höll samman livet. Detta syns redan i ordet ”religion” som betyder just ”det som binder samman”. Religionens uppgift var att förena delarna till en helhet. Det gjorde den genom att man hade ritualer och böner för allt från sådd och skörd till barnafödsel och måltider.

Det andliga var närvarande överallt, och det var också kittet som fogade allt samman. Inget var ”sekulärt”, utan alla livets händelser och uppgifter kunde på ett eller annat sätt relateras till det heliga.

Detta får också konsekvenser för hur man ser på religion. Religionshistorikern Karen Armstrong påpekar att medan vi i väst tenderar att betrakta religion som ett system av trossatser som ”i väsentlig mening är privat och hermetiskt avskilt från alla ’sekulära’ aktiviteter” så finns en helt annan syn på detta i de flesta andra kulturer. Där har religionen varit ett sätt att leva – ett helt liv. Detta ligger i arabiskans din såväl som sanskrits dharma, liksom den judiska förståelsen av Torah. I samtliga religioner gäller att ”människolivets helhet skulle ses ur det heligas aspekt”, skriver Armstrong

Att denna helhetssyn i dag saknas får till följd att många har förtvivlat svårt att se vad deras religion och tro har för betydelse i vardagen. Sociologen Christian Smith konstaterar detta när han intervjuar tonåringar om deras religion: Tron är viktig i deras religiösa liv – men de har väldigt svårt att koppla den till sitt vardagsliv.

Den moderna splittringen är alltså ett tillstånd med djupa rötter, och inget som kan förändras i en handvändning. Och som någon sa i vårt samtal kräver förändring inte bara insikter utan också praktisk övning. Vi måste öva oss och hjälpa varandra att se hur tillvarons andliga dimension kan integreras i samhällsliv, arbetsliv, företagande, politik och så vidare.

Stort tack till er som deltog i detta inspirerande samtal – och till alla er som är med och stödjer oss på olika sätt. Om du vill vara med i konversationerna om Valvs framtid kan du skriva upp dig som månadsgivare via Patreon. Då får du också tillgång till allt vi gör, både digitalt och i form av fysiska möten. Vi har också skaffat ett swish-nummer, för er som har frågat om möjligheten att få ge en engångsgåva. Det kan du göra på nummer: 1235981105. Alla medel som kommer in förvaltas av styrelsen och går till kulturskapande. Du kan också bli medlem i föreningen Valv – information om det finner du här.

Previous
Previous

“Gud kanske är gravid?” – Elin Klemetz möter Jonna Bornemark

Next
Next

Ett andligare Aftonbladet?